Μακρυγιάννης, "έτσι φτιάξαμε την Ελλάδα" εικόνα 1η


Εικόνα αριθ. 1,   Η δικαία απόφασις του Θεού δια την απελευθέρωση της Ελλάδος.  Χείρ Π. Ζωγράφου, Τέμπερα σε ξύλο

"Κατά στοχασμόν και υπαγόρευσιν....."   Μη και χαθούν η λεβεντιά, η καρδιά, το όραμα, το αίμα της ράτσας... 
  
Το  ντοκυμαντέρ του Μακρυγιάννη για τον απελευθερωτικό αγώνα των Ελλήνων.
Μια καταγραφή του "μπαρμπα Γιάννη",  μια προσπάθεια να αφήσει ίχνη στους επόμενους οραματιστές πατριώτες... 
Μη και χαθούν η λεβεντιά, η καρδιά, το όραμα, το αίμα της ράτσας...   


εικόνα πρώτη:  "Η δικαία απόφασις του Θεού 
δια την απελευθέρωσιν της Ελλάδος"

   1. Ο Παντοκράτωρ λέγει προς την Ελλάδα:
"Ελλάς δια τα αίματα και θυσίας των Ελλήνων και φιλελλήνων σε ευσπλαγχίζομαι και φωτίζω τα τρία δυνατά έθνη δια να τιναχθούν αί αλύσεις, τας οποίας είχες τόσους αιώνας εις τους πόδας, και ενταυτώ αποκατασταίνεται βασίλειον, βασιλευομένη από τον Όθωνα και την Αμαλίαν".

   2. Ο Άγγελος προσφέρει τους στεφάνους.

   3. Το Ιερατείον και όλος ο λαός κάμνουν δοξολογίαν, λέγοντες: "Δοξασμένος να είσαι, Κύριε, δια την νεκρανάστασιν οπού έκαμες εις ημάς. Ζήτωσαν αι ευεργέτριαι μας Δυνάμεις και οι Βασιλείς".

   4. Ο αυτοκράτωρ πασών των Ρωσσιών Νικόλαος, η Βασίλισσα της Μεγάλης Βρεταννίας Βικτωρία και ο Βασιλευς της Γαλλίας Φίλιππος και ο Βασιλεύς μας Όθων Α μετά της Βασιλίσσης μας Αμαλίας ομού και η Πατρίς.


                   

* Οι σημειώσεις είναι του Μακρυγιάννη. Κάθε πίνακας έχει τις δικές του σημειώσεις-περιγραφές, καθώς και "κατάλογο" ονομάτων των αγωνιστών κάθε μάχης, όπως τα κατέγραφε στο μυαλό του και σε σημειώσεις, όταν "ειρήνευε" στο ξαπόσταμά του. Είναι  αυθεντικές και το perasma δεν έχει κάνει καμία διόρθωση ορθογραφική, γραμματικής, ή συντακτικού. 




Αντίγραφο: Μεγενθυμένη λεπτομέρεια της πρώτης εικόνας με διαφορές στις αποδόσεις των χρωμάτων. 


* Μελέτημα Σπ. Βασιλείου, δημοσιευμένο στα "Ελεύθερα γράμματα" στις 22/3/1946.
Ο Στρατηγός Μακρυγιάννης, ο ατόφιος αυτό Ρουμελιώτης αγωνιστής του 21, που έμαθε την αλφαβήτα για να προσθέσει ένα ακόμα όπλο στο σελάχι του, θέλοντας ν' αποστωμώσει του "χαμερπείς" που στρεβλώσανε την ιστορική αλήθεια "εστοχάσθη" να μιλήσει με τη γλώσσα της ζωγραφικής στους αγράμματους συμπολεμιστές του, ακριβώς όπως οι παλιοί εκείνοι τεχνίτες που ιστορούσανε τα Ευαγγέλια και πλάι στο κείμενο ζωγραφίζανε σε μικρογραφίες τα επεισόδια της Γραφής για τον αναλφάβητο αναγνώστη.

Σημείωση:  οι πίνακες του Π. Ζωγράφου - Μακρυγιάννη και τα θέματα

* Σύνολο παραστάσεων: 26
* Σύνολο πινάκων 129 σε 5 σειρές και 4 ανεξάρτητα αντίγραφα
* χρόνος κατασκευής: 1836 - 1839

Κατηγορίες θεμάτων: 3

Κατηγορία Α':  Πολεμικά γεγονότα.  Πίνακες 21.  Ανεφέρονται: 9 στην Α. Στερεά, 3 στην Δ. Στερεά, 2 στην Ήπειρο, 4 στην Πελοπόννησο, 1 στην ναυμαχία του Ναυαρίνου και 2 στην δράση του στόλου.

Κατηγορία Β':  Συμβολισμοί.  Πίνακες 4. Διασώθηκαν 3. Αναφέρονται: 
 - Ο πρώτος στη άλωση της Πόλης και την υποδούλωση, στους κλέφτες, στον Ρήγα. 
 - Ο δεύτερος, στη Θεία απόφαση για την απελευθέρωση της Ελλάδας, κάτω από την προστασία των μεγάλων Δυνάμεων υπό το σκήπτρο του Όθωνα. 
 - Ο τρίτος, παριστάνει κατάλογο φιλελλήνων και την Ελλάδα στην κορυφή με ένα φτερό γραφίδα στο ένα χέρι και ένα στεφάνι στο άλλο. 
 - Ο τέταρτος, παρίστανε την Ελλάδα ξαπλωμένη με ξέπλεκα μαλλιά και τον Αρμανσμπέργκ να της βγάζει την καρδιά. (Σημείωση: Ο πίνακας αυτός καταστράφηκε από τον ίδιο το ζωγράφο, ίσως από φόβο, και έτσι δεν συμπεριελήφθηκε ποτέ σε κάποια από τις 5 σειρές). 

Κατηγορία Γ': Προσωπογραφία του Μακρυγιάννη η οποία μέχρι σήμερα δεν βρέθηκε.

Από τους πίνακες του Π. Ζωγράφου και των παιδιών του, υπάρχουν 60 κομμάτια. Ήτοι: 2 πλήρεις σειρές από 24 πίνακες, μία λειψή από 8 κομμάτια και 4 εικόνες εκτός σειράς. Γνήσιοι πίνακες του Π. Ζωγράφου θεωρούνται 8, ζωγραφισμένοι με τέμπερα πάνω σε ξύλο, ανυπόγραφοι και χρησίμευαν μαζί με τους υπόλοιπους της σειράς, ως πρότυπα για την κατασκευή των επομένων 4 σειρών. Οι πίνακες των επομένων 4 σειρών είναι υδατογραφίες πάνω σε χοντρό χαρτόνι και φέρουν υπογραφή Δημ. Ζωγράφος.
Στο Ιστορικό Μουσείο σώζονται 8 εικονογραφίες.

Scholeio.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: