Μρόζεκ, Επαναστάτες από Αιτία



Σε Ποιους Ανήκει το Μέλλον

Σλάβομιρ Μρόζεκ

Ο διευθυντής της Φιλαρμονικής μας υποδέχτηκε ευγενικά.

- "Τι μπορώ να κάνω για σας;" ρώτησε

- "Μας οφείλετε εκατό χιλιάδες!"

- "Πολύ πιθανόν. Αλλά θυμίστε μου ακριβώς για ποιο λόγο;"

- "Για προκαταβολή" του είπαμε.


- "Μάλιστα. Πολύ λογικό. Προκαταβολή για τι πράγμα;"
- "Για τη συναυλία μας στη Φιλαρμονική!"
- "Μάλιστα. Πολύ καλός λόγος! Αλλά συγχωρέστε με αν κάνω λάθος, νομίζω ότι δεν έχουμε ξανασυναντηθεί. Έχουμε υπογράψει ίσως κάποιο συμβόλαιο;"
- "Όχι ακόμα, αλλά μπορούμε να υπογράψουμε τώρα!"
- "Αναμφίβολα μπορείτε. Αλλά θα είχατε την καλοσύνη να μου δώσετε μια γενική ιδέα της πρότασης σας; Είστε ορχήστρα;"
- "Όχι ακόμα αλλά θα γίνουμε!"
- "Και το ρεπερτόριο σας, σε γενικές γραμμές, αν επιτρέπετε;"
- "Θα το διαμορφώσουμε όταν μάθουμε να παίζουμε".
- "Να παίζετε;"
- "Τα όργανά μας φυσικά!"
  Η ηλιθιότητα αυτού του τύπου άρχισε να μου τη δίνει.

-"Κύριοι μου, δεν ξέρετε ακόμα... να ....παίζετε;"
- "Είτε ξέρουμε, είτε δεν ξέρουμε, ποια είναι η διαφορά. Το μέλλον μας ανήκει, δεν το βλέπεις;"
- "Α, ναι! Ασφαλώς! Αλλά επιτρέψτε μου να κάνω μια πρόταση. Γιατί δεν μαθαίνετε πρώτα να παίζετε, μετά να κάνετε εξάσκηση για κάποιο διάστημα κι ύστερα να το συζητήσουμε. Αφού, βεβαίως, το μέλλον σας ανήκει χωρίς αμφιβολία!"

   Κι αυτό το φασιστικό γουρούνι δεν μας έδωσε την προκαταβολή. Φύγαμε νιώθοντας την κοινωνική καταπίεση στο πετσί μας. Έξω ήταν μια αφίσα που διαφήμιζε κάποιον Μότσαρτ.
- "Ποιος ειν' αυτός;" ρώτησε ένας μας. Δεν θυμάμαι ποιος. Δεν έχω πολύ καλή μνήμη, ειδικά το πρωί.
Σταματήσαμε να συλλογιστούμε για την τέχνη και πήγαμε να φτιάξουμε μια μπόμπα, να την βάλουμε στη Φιλαρμονική. Πάνω απ' όλα το δίκαιο του αγώνα.
_____________________________________

Σλάβομιρ Μρόζεκ, 
Ανθολογία Διηγημάτων, απόσπασμα εκδ. ΠΑΡΑΠΕΝΤΕ


* Slavomir Mrozek  1930- 2013 Τόπος γέννησης το Μπορζεζίν, Πολωνία. Διηγηματογράφος και θεατρικός συγγραφέας. Σπούδασε αρχιτεκτονική, εικαστικές τέχνες και φιλολογία και δούλεψε ως δημοσιογράφος και γελοιογράφος. Στα πεζά του σατιρίζει τον σύγχρονο κόσμο, συνδυάζοντας τον ρεαλισμό με τον υπερρεαλισμό, ενώ στα θεατρικά του είναι φανερή η επίδραση του «θεάτρου του παραλόγου». Έργα του: Ο ελέφαντας (διηγήματα, 1957), Τάνγκο (θέατρο, 1964).Εμιγκρέδες (θέατρο, 1974), κ.ά.


Scholeio.com

Δεν υπάρχουν σχόλια: